Thursday, 15 November 2012

Maka esoknya...

Assalamualaikum REaders..

Hari- hari yang dinantikan akan tiba  jua..makanya esok..........

Zila akan menghadiri interview SPA di Jalan Cenderasari..perasaan bercampur baur..xtau apa nak rasa dah..hehehe..

Harap2 esok...semuanya berjalan dengan lancar..

Ya Allah..bantulah hambamu mencari keredhaanMu..wah..mcm lagu Najwa Latiff je...

Zila nak share sikit doa2 yang diamalkan untuk menghilangkan rasa berdebar dan memudahkan perjalanan interview...ni pon sepupu Zila yang bagitau semalam...Beliau pon banyak mampu Zila untuk hadapi interview tu..Insyallah esok Zila akn mengguna pakai ilmu yang telah diajarkan oleh sepupu Zila tu..

Ops...terpanjang lak...nak share doa tu..pendek je..senang nak hafal...surah Al Naml....


A030
"Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): `Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

A031
" `Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran agama Allah). ' 

Antara ayat- ayat lain yang boleh diamalkan....ayat seribu dinar...



Ayat Qursi pon boleh diamalkan..mesti semua hafal ayat Qursi kan...penawar untuk banyak masalah ayat Qursi tue..bagus jika diamalkan..dan dibaca setiap hari...

Doa yang Nabi Nuh baca dalam semasa dalam perut ikan tu pon boleh diamalkan...La ila ha illa anta subhana ka inni kuntu mina zholimi....

Hope tomorrow will the finest day for me..Insyaallah.;-)


Friday, 9 November 2012

Counseling..

Assalamualaikum Readers..

Salam Jumaat..rasa mcm xsah je kalau xupdate blog dalam sehari..hihi..tu pon sebab kat office ada internet..kalau kat kg..sah2 la zila xkisah kalau xtulis kat blog ni...maklumlah..xda telefon pintar (skema), smart phone sudahh....kalau nak guna internet kena pg cyber cafe (cc)..hehe..xpon beli langganan maxis yang rege singgit untuk sehari tu..tu pun just untuk cek email je...n facebook dengan skrin yg sangat kecil n xbest..hoho..jenis xbersyukur memang gtu...

Hari ini..merupakan last day keje..memandangkan esok dah Sabtu..hehe..cuti lama la Zila..kalau ikut cuti umum 2 hari je..Deepavali dan Awal Muharam..tapi alang2 Jumaat Zila xdatang office sbb nak pg interview..kira Zila buat la cuti sdiri..Lima harus terus..wah..heavennya keje sekarang ni..berbaloi la dengan gajinya kan....cer kalau kerja hebat2..mana leh cuti sesuka hati gini lg dah...

Tadi Zila ada buat revision balik tentang subjek kaunseling..dah lama tinggal ni..mcm dah lupa lak...memandangkan dah refreshkan memory td..meh zila share kat cni...

Counseling ni ada beberapa stage..basically 4 stages..

1) STAGE ONE: BUILDING RELATIONSHIP (tujuan stage ini adalah untuk laying foundation for trust..widely known as building rapport..berlaku juga beberape kriteria di sini seperti informed consent (bagi tau apa yang klien perlu tau..kerahsiaan..n macam2 lagi)...effective listening skills are highly required in counseling process)...

2) STAGE TWO: ASSESMENT AND DIAGNOSIS (tujuannya adalah untuk gathering of information, to promote understanding of client's situation and perspectives..assessment conducted either standardized (psychological test) and non-standardized (clinical interview)

3) STAGE THREE: FORMULATION OF CLIENT GOALS (tujuan ni pulak client articulates where they want their counseling journey to take them)..meaning to say..what they want from the counseling process

4) STAGE FOUR: INTERVENTION AND PROBLEM SOLVING..(ini susah sikit nak explain..lebih kepada pendekatan seperti apa yang klien nak lakukan setelah mengetahui punca masalahnya di mana...dan juga rawatan susulan daripada kaunselor)

hohoho..susah jugak rupanya kaunseling ni..xcampur lagi dengan macam theory of counseling tu..hoho...tapi xpe..demi minat dan cita2..zila akan truskan jugak...:-)..Insyaallah..

Thursday, 8 November 2012

lirik..TUHAN JAGAKAN DIA..


Assalamualaikum Readers..
Sapa suka lagu ini...cer angkat tngan..hihi..xsemestinya ada bf kena suka lagu ini..tujukan kat emak n ayah kita pon boleh...
Hanya dirimu yang ku cinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku
Walau ku tahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadmau
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Walau ku tahu kau takkan sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadmau
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku

zILA sUKA LAGU ini.......hehe..;-)

Anti Money Laundering..

Assalamualaikum Readers..

Good afternoon........

Basically today i don't know what to share..but still i insist to write something..

Yesterday my friend who worked at Citibank asked me to go for walk in interview for the post of money laundering analyst..seriously i don't know what it is..then she explained to me what it is all about...

She keeps persuading me to attend the interview..but I didn't feel like going..yet i still read about anti money laundering..let me share it here..

first..let's go to the definition of money laundering..

Money laundering is the process of converting illegal proceeds so that fund are made to appear legitimate..in simple definition converting the illegal money to make it  legitimate ..wikipedia says..the process of concealing the sources of the money...the sources of money may be from drug trafficking, bribery, fraud and so on..

There are 3 stages in money laundering

They are:

1) Placement:the initial stage when the money launderer introduces his/her illegal proceeds into the financial system.Cash is converted into the money instrument..or smurfing (breaking the cash deposit into small amount)

2) Layering: creating complex layers of transaction to disguise source and ownership of funds..the money is transfer from one account to another account.

3) Integration: placing the laundered proceeds back into the economy to create perception of legitimacy.Normally at this stage, it is hard to detect whether the money is illegal or legal..The launderer might choose to invest the funds in real estate, luxury business (sport, cars, ship)..

Anti-money laundering is the term normally used in financial and legal industries to describe the legal control that require financial institutions and other regulated entities to prevent, detect and report money laundering activities...

Erm...after a simple research..i confirmed that i will not be going for the interview...I dont know why but...i read a lots of bad comments about this job. some said they have to sit in front of pc all day long, revising the case, for those who are introvert may this job is suitable for them..the office is quite, everyone is doing their own analysis..some says, not many people can stay there for a long period of time..and so many other negatives comments..

I can't say that i am extrovert people, yet i prefer to work in the industry where i can meet people..So i really hope that my dream will come true..i will achieve my target and ambition in life.

But actually whatever the job is, it depends on us..maybe i am not in the mood where i want to attend the interview today..Simple preparation kind of didn't suit me..But still in some interviews i prepared a lot, yet i didn't get the job. my rezeki is not there..

Wednesday, 7 November 2012

Cerita pagi ini..

Assalamualaikum Readers..

Selamat pagi..hehe..pagi ni zila turun lambat nak g tunggu bas ke UIA..bangun dah awal..tapi siapnya lambat..aishhh..dah pakai tudung nak turun..tetibe wat hal lain pulak.dah lambat nak g tgu bas..suppose at 8.30, zila dah kat bawah..tapi pg ini...kat atas lagi..

So dah tgu bas, confirmlah bas yang pukul 9 sempat naik..erm..biasanya kalau sampai pukul 9, memang Pak Guard UIA akan cek kat matrik...biasanya..zila terlepas je kalau Pak Guard minta kad matrik sebabnya tunjuk lambang UIA kad matrik dalam purse dah ckup..

Nak dijadikan cerita, hari ini zila buka purse..tunjuk kat Pak Guard..dalam purse tu ada dua kat matrik, satu yang masa kat matrikulasi..satu lagi kat UIA..Pak Guard tanya yang mana satu?..zila tunjuk la muka..dah la muka gelap, hitam, chubby..sebab trsalah tunjuk kat matrik lama.gmbar dalam kat matrik tu sangat la buruk..sebab gmbar tu diambil lepas zila balik PLKN..haha.penangan PLKN..mkn banyak..muka hitam, sangat sebab selalu kawad tengah panas..pastu Pak Guard tanya, dah abis belajar ke? Zila jawab saya keje kat Alumni..nasib baik Pak Guard lepaskan..kalau tak, malu je..kena turun bas..tulis nama dalam buku kat balai guard tu..

Tulah Zila, dah habis belajar dekat dua tahun pun..masih sayang lagi nak tinggalkan UIA..haha...ayat sarkastik tu..sebenarnya....agak2 la sendiri kenapa zila masih kat UIA..

Sebab tulah zila harap sangat zila dapat kerja tempat lain nanti..So xdelah zila hari2 datang UIA..datang lebih dari pukul 9 confirm kena tunjuk kat matrik..lalala...Bagus jugak Pak Guard buat macam tu..at least untuk menjaga keselamatan kampus UIA ni..xdelah orang asing boleh menyelinap masuk sesuka hati...

Erm...tinggal 9 hari lagi sebelum zila pergi interview SPA..banyak lagi benda yang harus disettlekan...Hari ini nak buat apa ya...huhu..tnya lak..padahal zila ni banyak lagi benda kena buat..

Hehe..moral of the story dalam cerita ini ialah..jangan tgu bas lambat lagi next time..kalau tak kena tunjuk kat matrik..lalalalala....

Thanks for reading my beloved readers..;-)

Tuesday, 6 November 2012

Debaran.....

Assalamualaikum Readers..

Tinggal lebih kurang 10 hari sebelum zila menghadiri interview government ni..macam- macam rasa ada di dalam hati dan perasaan ni..

Agaknya orang lain yang nak interview government semua gitu ke..Ya Allah..permudahkanlah urusan kami nanti..Insyaallah..

Macam2 persiapan kena buat sampai hari ni..antaranya photostat dokumen yang diperlukan..zila baru buat satu salinan..sebab dalam surat jemputan tebiu tu xcakap nak berapa copy..tapi dlm ebook yang zila beli nasihatkan buat 3 copies..so..xpelah nnti zila buat la 2 salinan lagi tu...

Lagi satu..resume dinasihatkan jgn print atas paper biasa, kena paper glossy..Alhamdulillah urusan tu Allah dah permudahkan untuk zila..kedai photocopy kat UIA yang dekat masjid tu memang ada paper glossy..xpe mahal sikit..investment..hehehe...

Ermm...sekarang zila rasa macam banyak nya benda nak kena baca..bercelaru la pulak..apa la zila ni kan..nak kata zila mula last minute xjugak..kalau pasal AADK..lama jugak zila mula membaca..tapi kadang2 bila recall balik...apa yang zila ingat..hahah...ni pun masalah jugak..

Dari pagi tadi, zila buka ebook ni nak baca..tapi xhabis2 lagi..masa mula2 beli dulu dah baca..tapi skarang nak segarkan memori yang dulu...banyak faedah beli buku ni..Insyaallah dapat bagi panduan serba sedikit..

Tadi zila buka buku, hajat di hati nak tulis skrip untuk interview..tapi.........hehe..tak tertulis lagi..blog pulak yang zila tulis...poorah zila ni....

Zila pon xtau berape peratus ilmu yang ada dalam dada ni sebagai persediaan nak pergi interview...yang zila tau zila kena bnyak membaca lagi...Kuatkan semangat Zila..

Benar kata orang, nak berjaya dalam hidup ini tak mudah..pelbagai cabaran harus ditempuhi..pengorbanan masa, wang ringgit, titik peluh serta sokongan daripada orang2 di sekeliling kita memainkan peranan yang penting untuk kita berjaya..

Macam interview ini jugak, bermula dengan exam di UM, abang Jamal yang bersusah payah menghantar nak mengambil zila masa hari exam..

Masa PAC dua hari kat PUSPEN Dengkil, abe Dae yang ke hulu ke hilir menghantar dan mengambil Zila kat tempat tu..

Nanti untuk interview kat Jalan Cenderasari, Abng Jamal dan Kak Azan pulak yang akan tolong hantar dan ambik Zila..

Betulkan hidup ini..kita saling memerlukan antara satu sama lain..Alhamdulillah..Allah kurniakan Zila adik beradik yang sangat baik..So..x susah untuk zila minta tolong abang2 dan kakak..dan memandangkan mereka menetap di area KL..lagi la senang untuk kami berhubung..

Ermm..macam panjang je entri kali ni...sebenarnya just nak citer..zila berdebar skarang...kalo fikir pasal interview tu..hehehe...Doakan Zila berjaya ya...

Zila xnak letak harapan 100 peratus zila akan dapat..takut xdapat nanti zila kecewa giler2..nangis2..yang zila tau..Zila akan cuba buat yang terbaik..Kalau ada Rezeki..Insyaallah dapat..tapi kalau xdapat..Mungkin rezeki Allah untuk zila adalah kat tempat lain..Insyaallah..

Ok..that's all till now..Hope to meet again..

Thanks for reading my beloved Readers..


Monday, 5 November 2012

Wedding..Tahniah Hariz dan Sharina..

Assalamualaikum Readers..

Selamat pagi..lamanye rasa tidak menulis coretan merapu di blog ini..Maklumlah..bercuti lama..alang2 dah balik kg, kena la balik lama2...perjalanan balik kg hari tu lebih kurang 12 jam..hoho..sepatutnya dalam 7 jam je..begitulah situasinya kalau balik kg time raya ni..kena banyak2 sabar la..dengan mcam2 kerenah pemandu ni..ada yang potong queue kiri..yang kanan tu xpelah..asalkan selamat masa memotong tu..

Raya haji tahun ni Alhamdulillah agak meriah kat rumah though xsemua adik beradik balik kg..Masa balik hari tu..zila ada menghadiri majlis perkahwinan kawan baik zila..sharina namanya..dua2 kenduri pon zila pergi..belah perempuan dan belah lelaki..Maklumlah dua2 kawan..kiki...Tahniah buat pasangan Hariz dan Sharina..seronoknya dah kahwin..perkenalan hampir 7 tahun berakhir di jinjang pelamin..Alhamdulillah..

ni gambar kenduri rumah Hariz...
ni lah kat rumah Sharina..masa ni Hariz xsampai lagi....

Seronok juga masa kenduri kat rumah Sharina sebabnya ramai kawan2 sekolah yang datang..senang cerita semua datang la..hehe..bestnya kan..yang dah xjumpa sejak habis tingkatan 5 tu pon datang gak..Agak2 nanti zila kahwin semua datang tak..hahaha..gatal lak..ntah bila zila nak kawen..xpe2..sabar ya zila..akan tiba masanya nanti..

Hehe..apalagi nak cerita ya...tu jelah kot...jumpa lagi..thanks for reading my beloved readers..:-)