Thursday, 28 February 2013

mood ke laut..

Assalamualaikum Readers..

Seriously hari ni mood zila ke laut..bukn rasa nk pg laut mancing ikan atau mnjala ikan tu ya..tp perasaan semua serba xkena..

Why and why...i still dont know..perhaps i know..but just ignore the reason why..no one knows how it feels..further more, when we can smile so sweet to others..

Frankly speaking i see no nur in my face today..muka pon ke laut..tudung x jadi..pimples everywhete...feeling of so serabut..ooo ya Allah..what happened to me..hati x tenang jiwa x
.tenteram..byk sgt kot dosa..Astagfirullah...

Oh Allah..please ease my feeling..

Tuesday, 26 February 2013

kisah suatu ketika..

Assalamualaikum Readers..

Mlm ni terasa mcm nk bercerite kisah zaman dulu2 je,.dulu zila belajar basikal masa umur 6 thun, ckgu zila adalah abg jamal..abg zila yg bongsu.
First time blajar abg pegang handle basikal pergi keliling kampung..Alhamdulillah.
Confident level tinggi..jap je belajar dah pndai..tp dalam pndai2 tu pon pnah gak langgar tunggul kelapa..msa tu naik sorang2.. sampai tercabut kuku ibu jari kanan..huhu.
Tertindih handle basikal..zila x pnh ada bsikal sdiri sampai umur 15 thun..beli tu pon sbb nk g tuisyen..kalau zaman sekolah rendah, basikal yg abg jamal modified je ada..lgpon dulu mna de duit pon nk beli basikal baru.kiki..

Masa umur 13 thun, abg jamal ajar zila mcm mna nak bawa motor..bljar motor, dlm 2, 3 kali dah ok la utk bwa sorang2 dlm kawasan kmpung..nk g jln besar xberapa nk berani..lgpon mna ade lesen..tp skrng mcm berani sikit kalau nk naik motor g bndar tumpat walau pon xde lesen...kikiki..kalau jmpe polis xtau la mcm mna agaknye reaksi zila Ni..mesti gelabah giler..masa bljr motor tiada insiden menyayat hti..alhamdulillah..cumenye masa bw motor dorang2 dlm kawasan kmpung, pnh nk ter excident ngan org yg bawa motor gak, tp Alhamdulillah sempat break.

Kisah bljar kereta pling kelakar kot..bukn klkar sbb insiden melucukn tp menggerunkn..huahua2..bunyi mcm suspen je..nyaris2 nk terlanggar anjing..dah la msa 2 kreta byk..ckgu ckp tekan break..tp tau zila buat apa..zila tekan minyak...gelabah tak bertempat..nasib baik kt kaki ckgu ada break..tp bg zila..pengalaman belajar kereta manual adalh yg xbest..selalu mati enjin kt kwasan bukit yg kite stop dulu sebelum kluar simpang..zila ni ambik lesen kete sampai 3 kali..lpas dah dpt lesen, seingt zila dua tiga kali je zila naik kete manual, zila drive tp ada kak ipar n abg kt sebelah..tp mati gak enjin..xgelabah sgt la kalau ada org yg reti bw krte duk sebelah..tp kalau bw auto zila ok je drive sorang2 walaupon x reti mna nak parking..kikiki..teringt satu kisah d mana masa tu zila g pekan sorang2, gune myvi kak zura, msa nk parking tu..zila mintak tlg polis yg jg kat ctu parkingkn kete..hihihi..malu...

Zila dulu msa bljar kete ngan ckgu cina kt kajang, sampai 2 kali x lulus lesen..xtau la apa msalhnye..kali ke 3 bru lulus, tu pon sbb tukar ckgu..zila g ambik lesen kete kat karak..umh kakak zila..uncle tu ajar best walaupon xde litar mcm institut memandu..bljr parking just guna tiang yg buat ngan tin batu, bljar naik bukit, kat kawasan perumahan..bljar simpang 3 pon dekat area rumah org..Tp Alhamdilulillah..lulus gak lesen kete..skrang da ada lesen P..thun 2014 expired..harap2 dimurahkn rezeki dpt la tmpal P kat kete sndiri sblum thun 2014..Amin..ln Shaa Allah.


Moral of the story ialah jgn mudah putus asa utk bljar naik basikal+motor+buat lesen kereta..hihi..setiap bnde ada cabaran dan dugaan..kejayaan dpt lulus lesen kete tu buat zila menitiskn air mata kegembiraan, slpas 2 kali gagal..tension tuuu..2 kali gagal..2 kali nangis..hihihihi..perancangan nk keje pon tergendala sbb nk setelkn lesen keta...Tp..Alhamdulillah..berkat usaha dan kesabaran, akhirnye dpt lesen kete, dapt keje..kete je blum dapat..ehik..ehik..

Oklah tu je nk share.
Never give up to try something..tidak akan uji seseorg itu melainkn dengan keupayaan diri mereka mghadapinya..

Sekian..gud nite my beloved readers..










Monday, 25 February 2013

cantik vs handsome..

Assalamualaikum Readers..

Kdg2 trase mcm nk kawen ngan laki yg hnsem aje..kikiki...xmo la bcinte2..buang masa jer..tapi ada ke laki ensem nk kat mak ni..hihihi..mcm nyah je bunyinye..

Mak ni xcomei..sweet n baik tu adalah..huahua..memuji diri sendiri..Astagfirullah..

Apa yg mak nk ckp adalah..kecantikan dan kehenseman luaran bukanlah satu ukuran dlm kebahagiaan..kalau hati baik, org pon nmpk kite cantik, perhaps..org suka dengan kite seadanya kite..kata org kecantikan/kehenseman fizikal itu sesuatu yg subjektif..bergantung kpd yg memandang...

Tp bg mak...mak kn kalau nk bakal suami..nk yg solatnye penuh, taunye baca quran..bleh jadi imam utk mak dan bakal anak, xmerokok..itu super duper handsome da bg mak.,tp kalau Allah nak kurniakan lelaki yg handsome mcm hero2 anime korea dan jepon tu,Alhamdulillah..mak terima..huuu..tu pon kalau dia nk kat mak la..hihihi...tp mak takut mak asyik jealous je nnti kalau ada org tgok suami mak atau berknan kat suami mak tu..lg satu..setan ni dia suka sgt buat suami isteri bergaduh sbb cemburu mncemburui ni...Nauzubillah..

Akhir kata..jgn pilih seseorg krn rupa krn itu tidak akn kekal..bila2 masa pon Allah boleh tarik balik apa yng Allah bg kita pinjam ni..pilihlah yang bragama..yg bertanggungjwab..dan berakhlak mulia..In Shaa Allah secara automatik dia akan nampak comei, cantik, ensem dan awesome..

Bile impian nk jd kenyataan ini..hohoho..keep on doa n be patience ok heart..Allah had prepared him for u before u r born n live in this world..

Bye.

Thanks for reading.,

Sunday, 24 February 2013

kpt melaka.

Assalamualaikum Readers

So...hari da hri kdua kmi di karnival pengajian tinggi Melaka yg bertempat d MITC..Ramai yg datang..mostly budak2 sekolah menengah..

Overall, dapt di concludekan budak2 form 4 dan 5 kna didedahkn dengan mklumat utk melanjutkan bidang pengajian..diorg pon mcm dapat mmbuka minda, utk mmbolehkn mrka melanjutkn pengajian dlm bidang yg diminati..ape yg nk zila sampaikn ni sebenarnye..mcm belit2 je bunyi..kikiki...


Ni gmbr zila yg sedang bersenang lenang masa xde student..sekian terima kasih..

Wednesday, 20 February 2013

ape kes?.

Assalamualaikum Readers..

Nk citer ni..setiap hri zila blik keje naik bas u7 dari opis..rutin hari2..pg pon sama..cuma kdg2 naik metro 37..oh ye..sebenarnye bukan nak citer pasal bas yg zila naik hari2 pon..kikiki

Ceritenye mcm ini, setiap hri bas yg zila naik akn lalu dpn kedai nombor ramalan..biasanye mcm 2 3 org je dalam kdai tu..tapi hri ni ramai btul..pelik gak..tertnya2 gak knape ramai sgt..kot2 ade org menang sejuta ke ape..

Rupanye2 dpn kdai ramaln nombor ekor tu ada sorang lelaki bersongkok, duduk dekat meja, duk sapu2 batu permata..mak aih..itu strategi pemasaran ke apa..letak org yg konon2 pndai tilik nasib, bersongkok nk bg org percaya, laki tu boleh bg luck kpd penikam2 nombor ekor tu ke..what the fish???

Pastu..bo**h pulak si pembeli nombor ekor tu..ade ke percaye org tu boleh bg nombor yg seakan2 boleh kasi nombor utk diorang menang..

Yg cerdik kt sini, tokey kdai nombor ramalan tu la..oh ye..itukn strategi pemasaran..ltak org bersongkok dpn kdai..so ramai la org dtg kdai dia..

Apa yg dapat zila simpulkn di sini, org bersongkok trsebut yg konon tau tilik nombor tu telah mmberikan gambaran buruk kpd org yg bukan islam/islam dan juga mncemarkn imej islam..kalau nk buat keje cm tu sekalipon, xpyh la nk pkai songkok..sbb kt malaysia ni, songkok di associatekn dengan imej islam..

Bnda ni x seharusnye berlnjutan dan berleluasa..kn mkin ramai pulak org yg islam pada nama tu pergi beli nombor ekor..timbul lak persepsi, depn kedai tu ada "ustaz"..dia boleh tlg kite dptkn no..oh my goodness..Nauzubillah..







i will miss my little lala..

Assalamualaikum Readers..

So..hari ni abg sulung zila dah berangkat ke Vietnam..
nk jmpe lala kna tgu time lala balik kl je..
After 3 years, lala comes back to Malaysia umur dah 6 thun...da nk darjah satu..
Hope that bljar kt negara lain buat my little lala makin genius..environment tadika pon da lain..tadika pon haruslh kt international school kan..
Ok then lala..mok la will miss you comey..;)
Hope mama lala pon gembira kt sana..best tu shopping kt vietnam..bju pon murah..
To mama lala..jgn lupa buah tgan tiap kali blik malaysia..hikhik..

Tuesday, 19 February 2013

our life..

Assalamualaikum Readers..

Our life is not about choosing what we want to do..
But..
Our life is about doing something that..
We should be doing it..

Knape zila tulis mcm ni ye..tetibe je rasa terfikirkan sesuatu..conthnya mcm nilah..

Zila xnak pg PLKN, tp zila tetap kna pergi..

Masa form 4 n 5 xnk blajar addmath, tp tetap kna blajar.

Zila xnak krja marketing, tp ni lah sumber rezeki zila sekarang..dan sampai hri ini zila mmpu berthan dlm team marketing..

Kalau diberi pilihan, mesti xda org nk kerja kutip sampah, tp tgok la berapa ramai org kt dunia ni punca pndapatan dia bermula dr sampah..

Senang cerite mcm nilah..setiap bnde yg Allah bg kite hadapi adalh yg terbaik untuk kite..mungkin kite akn rasa susah, xsuka, mnyampah...semua perasaan negatif..tp tnpa kite sedari..bnyak hikmah di sebalik ketentuan Allah ni.

Lagi satu zila nk tmbah..kite selalu complain ttg itu dan ini dlm hidup kite..sedangkn apa kite hadapi adalah hnya sebesar zarah ujian dari Allah.

Yes, we have freedom to choose yet..

It has certain limitation..

Ape yg zila nk tulis ni eikkk...faham2kn sdiri ye..hihihi..

Bye2..gud nite

Remember..tidak bermkna apa yg kite suka itu ada kbaikn dan apa kite xsuka itu tidak baik utk kite.kdg2 pndangan zahir bisa menipu..bile berfikir guna akal..guna hati..:)

Selamat beramal..