Monday 23 September 2013

bersangka baik itu lebih baik

Assalamualaikum Readers..

Sihat ke?..zila alhamdulillah sihat..harap2 kawan juga sihat dan berada dalam lindunganNya..

nak tnya..kawan2 pernah x tercicir duit..xkisahlah 1 hengget, 2 hengget, 3 hengget, hatta 100 hengget..ini bukan dicuri ye.tapi tercicir dengan sendiri..mgkin kita letak dlam poket, then masa ambik bnda lain duit tu terjatuh tanpa kita sedar..

apa perasaan kita apabila bila ianya terjadi..biasanya kita akan marah, membebel dan mgkin juga akan sumpah seranah..lagi2 bila time duit kita xbrape bnyak..yang sikit tu pulak hilang...kita mcm x redha je kan..nape ye. kita selalu bersangka buruk kalau ujian melanda diri..mungkin sebab iman hanya senipis kulit bawang je kot..tu yang jadi mcm tu...

Kawan2 pernah x terfikir..kalau org yang jumpa duit tu apa yang diorang akan buat..kalau jumpe kat jenis yang x berapa baik..sah2 la dia akan gunakan duit tu tanpa rasa bersalah..

Dan andai kata org y jumpa duit tu..n dia bagi sedekah kepada masjid atau fakir miskin on behalf of kita, bukankah itu amal jariah yang berlaku tanpa pengetahuan kita..dan bukankah kita telah dapat pahala dengan percuma tnpa kita sedar..n kalau duit tu pulak digunakan utk tujuan yang baik, bukankah pahala itu akan berterusan kita dpat walaupon ianya hanya sekadar 10 ringgit...

Tapi yang xtahan nya..kita ni mcm xredha kalau apa2 ujian yang Allah bgi kat kita..lagi2 kalau kehilangan wang ringgit atau pon  harta..ntah dapat ke x pahala atas rezeki yg telah didermakan atau tidak, itu Allah hu aklam..biar Allah yang tentukan..

Sbenarnya post ini adalah untuk peringatan diri sdiri juga..

dan ada kisah di sebalik entri ni..

kisahnya begini...

Pada suatu hari, zila pulang dari kerja...dalam perjalanan balik tu tetibe zila ternampak note 10 ringgit ats jalan..dalam hati mcm dalam ragu2..nk ambik ke x..so..lepas lama tgok duit tu..zila pon ambik..dlam hati zila..satu je zila fikir..zila nak dermakan duit tu kepada masjid atau pon org miskin on behalf of pemilik dia..kalau zila tgalkan atas jalan, sah2 la kalau jmpe kat org yang suka guna harta tanpa rasa bersalah dia akan guna duit tu..

then 2 hari jga duit tu terbiar dalam kereta zila..shingga lah suatu hari anak sedara zila ckap..mok su, boleh x derma utk sekolah..ckgu suruh minta..zila ckap..ok..mok su bagi kat kak ngah duit yang moksu jumpe tu..then happy la budak tu..dpat duit tu utk didermakan kepada sekolah dia..sebb kalau normal nye pon kita akan bagi 1 ringgit atau 2 ringgit je kalau budak2 minta derma kan...jenis berkira sgt kalau nak derma kan..siapalah  2..ehehehehhe...zila la tu..duit sdiri sikit je zila kasi kat along utk derma ke sekolah dia..huahuahaua...

so..zila harap tuan kepada duit 10 hengget yang tercicir tu  akan dpat ganjaran dariNya..maafkan zila sbb x minta izin dulu utk bagi duit tu..hohoho..bukan zila tau pon tu duit sapa..

Sekian..jgn kecoh kalau takat hilang sikit2..kalau hilang byak tu kena la kecoh..hoho..apa punya pesanan da..maksud zila kecoh tu..kena berhati2 la dengan harta bnda kita..jaga elok2..baru duit tu tak tercicir..

Bye...

P/s: post di atas tiada niat langsung nak cerite atau puji diri sndiri..just berkongsi apa yg berlaku..Sharing is caring then..

No comments:

Post a Comment